Alfabetul vitaminelor

Atat de necesare in cazul copiilor , dar si al adultilor.De cand ma stiu am fost fan salate si fructe.Adica as manca salata si la ciorba :).Iar fructele, fructele ….nu pot trai fara ele , cu execeptia mango , pe care Daria il adora.Mananc absolut orice fruct exotic, neexotic, crud, confiat, compot, sub orice forma posibila.Imi plac la nebunie.Am gasit un articol interesant  legat de vitaminele esentiale   intr o revista, culmea,  de monden ,  si am aflat  multe informatii pe care nu le stapaneam prea bine.In mare cam stiam  ce contine fiecare aliment , insa articolul mi le a fixat mai bine .

Vitamina A sau Pigment vizual:

– intra in alcatuirea pigmentului retinian si a corneei, fiind responsabila de perceperea luminii

-face parte din structura pielii si a mucoaselor

-ajuta la cresterea oaselor si a dintilor

-este esentiala in mecanismul de reproducere, sinteza si eliberarea de hormoni

Semne ale deficitului de vit A sunt: depresia, infectii frecvente, dinti cariati, eczeme ale pielii, intarzieri de crestere la copii.

Surse de vit A: animale- ficat, unt , gablenus de ou, lapte integral, smantana , branza grasa; vegetale: legume cu frunze verde inchis: spanac, broccoli ; fructe portocalii : caise , piersici, pepene galben ; legume portocalii : dovleac, morcov , cartof dulce.

Vitamina B in care este inclus un intreg complex si anume B1( tiamina), B2 ( riboflavina), B3 ( niaciana) , B6( piridoxina), acidul folic si vitamina B12.Vitaminele din grupul B stau la baza producerii de energie.Carenta de vitamine din grupul B afecteaza prin urmare toate organele si sistemele si se manifesta prin : astenie, irascibilitate, depresie, pierdere de apetit, dureri musculare, aritmii, tulburari digestive si ale sangelui.O atentie deosebitatrebuie acordata caentei de vitamina B12 si acid folic, care se traduc clinic prin anemie.Sursa principala de vitamine din grupul B o constituie produsele animale: carne , peste, lapte, oua, adica toate alimentele ce contin proteine, inclusiv legumele si cerealele integrale.

Vitamina C sau Antioxidanta, are ca roluri principale :

-producerea si buna functionare a colagenului, deci ajuta ajuta la vindecarea ranilor, fracturilor si intareste peretii capilarelor sangvine- apar mai greu vanatai

-ajuta la absorbtia fierului

-previne infectiile si creste rezistenta la boli

-este implicata in eliberarea hormonilor de stres

Carenta de vit C duce la distrugerea colagenului si se manifesta prin pierderea apetitului, oprirea cresterii sangerarii din gingii, caderea dintilor, edeme la incheieturi, vanatai si mici hemoragii sub piele, anemie(scade absorbtia fierului).

O gasim in : kiwi, capsune, citrice, pepene, mango; legume cu frunze verzi( varza, salata, ardei gras), cartofi, rosii.

Vitamina D sau antirahitica are ca roluri principale:

-creste absorbtia de calciu si fosfor din tubul digestiv si asigura formarea, mineralizarea si functionarea sistemului osos

-mentine nivelul calciului din sange (calcemia) .

Semnele carentei de vit D sunt rahitismul la copii sau osteoporoza la adulti.

Surse de vitamina D.Nu este nevoie de un aport alimentar special de vitamina D, deoarece ea este sintetizata in organism din colesterol sub actiunea razelor ultraviolete.Este deci obligatorie iesirea in aer in aer liber a tuturor persoanelor( inclusiv sugari) minimum 30 de min/zi.Cea mai banala sursa de vit D este laptele.Alte surse sunt : uleiul de peste, ficatul , untul, smantana, galbenul de ou.

Vitamina E sau antioxidanta:

-protejeaza membranele celulelor si substante liposolubile de activitatea oxidanta

-impiedica imbatranirea celulara

-asigura dezvoltarea normala a nervilor

-stimuleaza sistemul imunitar

Carenta de vit E se manifesta prin anemie, slabiciune, dificultati la mers ( durere musculara si crampe nocturne).

Surse principale de vit E sunt uleiurile vegetale alaturi de cereale integrale, legumele cu frunze verzi, nuci, seminte, galbenus de ou, ficat, unt, smantana.

Vitamina K sau coagulanta:

– sinteza proteinelor din sange implicate in coagulare si in reglarea calcemiei.Carenta de vit K apare rar, dupa tratamente prelungite cu antibiotice care au distrus flora intestinala si se manifesta prin hemoragii.

Surse principale : nu este nevoie de un aport alimentar de vitamina K , deoarece este sintetizata in organism de bacteriile intestinale.Se gaseste in legume verzi( varza), ficat si lapte.

 

Anunțuri

11 gânduri despre “Alfabetul vitaminelor

  1. Foarte util articolul.Decat sa ne unflam cu medicamete sunt de preferat fructele,legumele,branzeturile si multe altele,dar sunt si organisme care nu asimileaza(vorbesc la general).Oricum,e bine de stiut.Pupici la fete frumoase.

  2. Pingback: Reactii Adverse La Antibiotice - tratament candida

  3. Pingback: Legumele de vară sunt adevărate medicamente

  4. Pingback: Sănătatea și frumusețea femeii

  5. Pingback: Uleiul de peşte protejează articulaţiile

  6. Pingback: Uleiurile vegetale şi aplicaţiile lor terapeutice

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s