Despre Daria

Daca eram intrebata inainte de a incepe Daria gradinita cum vad eu adaptarea ei intr un mediu total inedit si diferit, as fi raspuns cert ca am emotii.Pentru ca asa o simteam, asa o vedeam , asa consideram.Se pare ca m am inselat, sau ca am subestimat o nejustificat.Stiu ce am acasa, o cunosc mai bine decat oricine si e normal, insa nu o vedeam pregatita pentru etapa asta.Daria a ramas acelasi copil fragil, sensibil, care are nevoie intai de o explicatie, de o imbratisare , de a simti pe cineva drag, cunoscut langa ea in momente cu note de inedit sau care provoaca emotii.In prima zi la gradinita, desi nu arata, am vazut o cat era de emotionata , cum nu si gasea pozitia manutelor, pentru ca sunt primele care tradeaza si cum ochii cautau pe cineva  care sa i ofere siguranta.S a atasat extrem de mult de Madalina, educatoarea ei.Imi spune ca e draguta, ca ii place , ca o ajuta.Si ea , Madalina, este acolo la gradinita punctul ei de siguranta si de confort.

Adaptarea a fost normala, a crescut o data cu zilele petrecute acolo, cu copiii.Diminetile de gradi sunt asteptate, indragite, zilele sunt diferite, experientele la fel.Initial nu ne povestea nimic din ce se intampla la gradinita.Pentru ca e stilul ei daca este fortata,  refuza sa discute, sa execute.Pe de alta parte daca simte ca totul este luat ca o joaca , fara prea mult efort, fara sa fie agasata cu intrebari, fara insistente, este deja alta poveste, pe care o spune singura, cu drag.
Citeam asta si la Andreea , unde gasesc mereu asemanari intre ea si Daria.Tot ce o obliga e refuzat din start.

Ca si progrese de cand a inceput gradinita, am observat multe.Nu mai este atat de nesigura ca la inceput.Poate ca interactionand atat de aproape cu alti copii a reprezentat o diferenta.Si in parc se juca cu alti copii, insa era diferit. Acum , are prietene despre care imi povesteste acasa.Invata poezii, cantece, au caiete speciale pecare au inceput deja sa lucreze.E drept,  sunt caiete pentru 5 ani, insa educatoarea ii initiaza de acum.Si am fost de acord cu asta.Au activitati impartite, activitati care pastreaza sensul copilariei si care nu i indeparteaza prea mult de lumea lor si activitati care ii responsabilizeaza intr o maniera delicata, pertineta, insa utila.Sunt extrem de mandra cand ii vad desenele, sau formele de plastelina la panoul parintilor.Sau cand mi se spune ca Daria este un copil bun, care se implica in activitati, care iese in fata la poezii.Toti suntem asa , sunt convinsa, e natural.

Mananca acolo dimineata si la pranz.Initial a mancat ajutata, desi acasa mananca singura.De cateva zile, am inteles ca mananca singura.Aici nu avem probleme.Singurul pe care il refuza cu oroare, am inteles ca e ceaiul, atunci cand au ceai de dimineata.In rest , mananca bine, ca acasa.Meniul e afisat pentru toata saptamana, esti anuntat daca a mancat sau nu.

Intrarea in colectivitate a adus cu ea si racelile.In a doua saptamana de gradinita a racit usor.Tot usor i a si trecut.Acum are rosu in gat, din ce vad eu, pentru ca ma  lasa sa i vad gatul  si febra.Sa vedem maine ce va fi.

Este mai vorbareata, copiaza cuvinte, comportamente, responsabilitati.O imita pe educatoare acasa.Face sedinta cu bebelusii, le pune buline negre sau ii pune la colt, ori le da note, depinde de fiecare.Invata cuvinte noi, fraze noi.Vremea cuvintelor bebelusesti aproape ca a apus.In afara de „ipocotam”=hipopotam pe care oricat am incerca sa il pronunte corect nu iese bine,  putine sunt cuvintele pe care  sa nu le spuna corect.Are un vocabular complex, din punctul meu de vedere.Foloseste cuvinte, fraze  care depasesc pragul varstei ei.Zilnic ma intreaba ce inseamna cate un cuvant.Zilele trecute m a intrebat ce inseamna „alarma”.Face comparatii, diferente, ceea ce in urma cu ….sa zicem jumatate de an nu stiu daca le intelegea.Am trecut la activitati educative si incerc in putinul timp care imi ramane , seara cand ajung acasa  sau in weekend sa i le diversific cat mai mult.Pentru ca se plictiseste foarte repede.Asa ca lipim, pictam, gasim diferente, invatam numere, zilele saptamanii, anotimpuri, taiem, decupam etc.

A crescut mult, este schimbata.Ma refer acum la aspectul fizic.Are 105 cm si undeva la aproape 17 kg, nu am mai cantarit o recent.Kg care nu se vad, este foarte inalta si pare o slabanoaga.Are picioarele foarte lungi, mainile la fel , o tradeaza doar niste obraji frumos rotunziti accentuati mai ales atunci cand rade.Trasaturile de bebelus nu le mai vad, acum observ linii de domnisoara, grimase si zambete strengaresti care nu mai au nimic din bebelusenie.Are preferinte vestimentare, isi alege singura hainele din sifonier sau din magazine, ii plac foarte mult margelele, rochiile si dresurile subtiri, ca ale mele, aici eu sunt etalonul ei, pentru ca zilnic ma vede cu dres.

Este posesiva, desi trecuse de aceasta etapa.Sau prefera sa imparta jucarii, biscuiti doar cu prietenii.Orice personaj nou, orice intrus este renegat si exclus din grup.In parc, retin o faza in care si a scos la plimbare un cos cu fructe, legume, instrumente de gatit, care au atras atentia copiilor din parc, cum e si normal, iar cand la un moment dat a ramas fara o spumiera, toate fiind in mana cate unui copil, si a strans tacticos toate jucariile si m a rugat sa plecam.

Este obsedata de subiectul „mami”.Tot ce o inconjoara trebuie sa fie in jurul lui „mami”.Totul se invarte in jurul meu.Daca nu e mami, nu e nimic.Este la fel sau mai atasata de mine.Este atat de lipicioasa, atat de apropiata de mine , incat mi e frica de orice separare care implica absenta mea chiar si pentru o zi/noapte.Planuim o escapada in doi, pentru ca ne am gandit ca va fi greu de asimilat o excursie de 6 zile , in care sa mergem mult pe jos, sa vizitam.Asa ca ne multumim si cu un city break , insa este extrem de greu sa le punem cap la cap.Pentru ca ea nu doarme la bunici si pentru ca nu stiu cum ar rezista absentei mele de langa ea , in special noaptea, cand este musai sa fie mami.Asa ca exista doua variante: ori cu noi, ori noi deloc.Si inclin spre prima, recunosc cu egoism.

Cam asta se intampla cu Daria , de ceva vreme.Se schimba , creste , devine din ce in ce mai responsabila, mai  independenta si mai …..altfel.

 

2 gânduri despre “Despre Daria

  1. Foarte frumos, si Iulia pare ca se adapteaza bine, deja a inceput sa pun la loc jucariile cu care se joaca, atunci cand vin sa o iau de la gradinita se uita la mine, sa vin sau sa nu vin acasa, nici iulia nu bea ceaiul de la gradinita, de mancat nu prea mananca am inteles, eu ii dau sa manance si acasa, poate din cauza asta, nu stiu.

  2. ma bucur ca v-ati obisnuit cu gradi. S-ar putea sa apara si perioade mai dificile, dar nu neaparat. Am observat si eu dupa ce a inceput gradi Andreea era foarte lipita de mine, probabil pentru a compensa seara lipsa si emotiile de peste zi. Acum, cand o simt obosita sau ca are nevoie de niste „mamiceala” seara organizez ceva in 2, ca sa stau doar cu ea. PAre sa functioneze 🙂
    Pupici Dariei si bafta pe mai departe

Lasă un răspuns

